Opsætning af Siemens Gigaset IP-telefoner

DX800A, C610 IP, A580 IP, A510 IP m.fl.

Sådan sætter du din Gigaset IP-telefon op til brug med Redspot IP-Telefoni. Der kan være mindre variationer i opsætning af forskellige modeller. 

Klargøring

  1. Tilslut telefon/base til strøm og til din internetforbindelse via medfølgende netværksledning.
  2. Sørg for at evt. trådløse håndset er opladet og tilsluttet basen som angivet i manualen.
  3. Du kan og må ikke bruge forbindelsesassistenten.
  4. Noter basens IP-adresse der findes via telefonens menu. Typisk findes den under Indstillinger->System->Lokalt netværk.
  5. Indtast ip-adressen i din internetbrowsers adresselinie (ikke i søgefeltet) på en computer tilsluttet samme router som basen. Du skulle herefter se basens hjemmeside og være klar til opsætning af den.

Opsætning

Værdier i anførselstegn ("værdi") indtastes uden anførselstegn.

  1. Klik på [Settings] og derefter på [Telephony]. Den viser nu dine forbindelser (Connections)
  2. Klik på [Edit] ved en ledig forbindelse (typisk 1.) under "IP Connections".
  3. I "Connection Name or Number" indtastes "Redspot".
  4. Kontroller at der under "Provider" står "Other Provider". Hvis ikke så vælg det via [Select VoIP Provider].
  5. Klik på [Show Advanced Settings].
  6. Indtast følgende i de nævnte felter:
    • Authentication name: Dit telefonnr.
    • Authentication password: Dit kodeord fra velkomstmailen.
    • Username: Dit telefonnr.
    • Display name: Dit navn (må ikke indeholde tal).
    • Domain: "voice.redspot.dk"
    • Proxy server address: "voice.redspot.dk"
    • Proxy server port: "5060"
    • Registration server: "voice.redspot.dk"
    • Registration server port: "5060"
    • Registration refresh time: Hvis du har en fast IP-adresse så angiv "3600". Hvis ikke eller hvis du er i tvivl så angiv "600"
    • STUN enabled: "No"
    • Outbound proxy mode: "Never"
  7. Klik på [Set] for at gemme.
  8. Klik på [Audio] i menuen til venstre og indtast følgende i de nævnte felter.
    • Allow 1 VoIP call only: "No" hvis dit abon. tillader flere linier.
    • Voice Quality: "Optimized for high bandwidth". Hvis du har en dårlig eller langsom forbindelse kan det være en fordel at vælge "Optimized for low bandwidth".
  9. Klik på [Set] for at gemme.
  10. Klik på [Dialling Plans] i menuen til venstre og indtast følgende i de nævnte felter.
    • Vælg "Redspot" under connection ud for 112 eller fjern fluebenet i "Active".
    • Country: "Denmark"
    • Predial area code for local calls via VoIP: "No"
  11. Klik på [Set] for at gemme.
  12. Klik på [Advanced Settings] i menuen til venstre og indtast følgende i de nævnte felter.
    • Transfer Call by On-Hook: "No"
    • Use random ports: "No"
    • SIP port: "5070"
  13. Klik på [Set] for at gemme.
  14. Kontroller at der er sat hak i "Active" ud for "Redspot". Bemærk at du ikke kan regne med "Status" på dette tidspunkt.
  15. Klik på [Number Assignment] i menuen til venstre.
  16. Kontroller at der for hver telefon/håndset er sat kryds ud for "Redspot" i "for outgoing calls" og "for incomming calls".
  17. Klik på [Set] for at gemme.

I øvrigt henvises til Gigaset manualen. Bemærk at Redspot kun yder begrænset support til udstyr vi ikke selv forhandler.

Problemer med Zyxel routere fra bl.a. Telenor og Fullrate

Disse routere er fejlbehæftede i deres såkaldte NAT del og især i deres implementering af "SIP Awarenes" hvilket ellers skulle hjælpe ifm. IP-telefoni. Læs mere


Typiske problemer og løsninger

Problemer med opsætning og brug af din telefonforbindelse? Se typiske problemstillinger og løsninger på denne side. Læs mere