Manglende lyd eller dårlig lydkvalitet

Manglende lyd skyldes typisk spærringer i din firewall eller fejl i din bredbåndsrouter (Typisk for TDC Netopia samt ZyXel som bl.a. Telenor og Fullrate benytter). Dårlig lydkvalitet skyldes næsten altid en dårlig internetforbindelse.

Periodisk kun lyd en vej ifm. ADSL med Zyxel routere fra Telenor og Fullrate

Se link til højre.

Afbrydelse af lyd efter ca. 5 min. ifm. TDC ADSL med Netopia router

Problemet forekommer kun ved udgående opkald og er en kendt fejl i Netopia routeren eller TDC's konfiguration af den.

Løsning

Aflever Netopia routeren hos TDC og få istedet et almindeligt ADSL modem uden router.

Benytter du en IP-tlf. adapter med indbygget router som f.eks. Linksys SPA2100, SPA2102, RTP300, WRT54GP2, WRTP54G, WRP400 eller SPA9000 kan den tilsluttes direkte til ADSL modemet.

Benytter du en IP-telefon eller en PAP2(T) adapter e.l. skal du først tilslutte en router til dit ADSL modem og derefter tilslutte din IP-tlf./PAP2(2) til routeren.

Dårlig eller ingen lyd ved brug af Clearwire

Som den eneste internetudbyder vi kender begrænser Clearwire hvad det er muligt at benytte deres internetforbindelser til. De blokkerer således for IP-telefoni med de mest benyttede lyd CODEC's bl.a. G711A/U, (PCMA/U), ILBC, G726 m-fl. De tillader således kun G729 og G723 der bruger mindre båndbredde og har dårligere lyd. Dette er et typisk tegn båndbredde- eller kvaitetsproblemer.

Løsning

Se under punkt 6 nedenfor.

Bemærk

Det er kun muligt at benytte port 5060 ifm. Clearwire og derfor kun linie 1 på adaptere/routere/ip-telefoner med 2 linier.

Knitren eller hakker i lyden

Dette er typisk et tegn på for lidt båndbredde eller pakketab på din bredbåndsforbindelse. Hvis du hører hakker er det din downstream hastighed og hvis andre hører dem er det din upstream hastighed, hvilket oftest er problemet.

Er din internetforbindelse god nok?

Din internetforbindelse skal som udgangspunkt være på 128 kbit/ (kilobit pr. sekund) i begge retninger (up- og downstream). Endvidere må der ikke være pakketab, for meget forsinkelse eller jitter. En nem måde at afgøre dette er via en test på nettet:

  • Luk alle programmer på din computer bortset fra din internetbrowser. 
  • Klik på VoIP (Voice over IP) testing by Visualware
  • Klik på Europa og derefter på Falun i Sverige.
  • Som standard benytter testen G.711 Codec'en, der er den der giver den bedste lydkvalitet og den Redspot bruger som standard.
  • Klik på "Click to start test" - testen starter og varer ca. 10 sekunder hvorefter resultatet vises.

Er din internetforbindelse trådløs, langsom eller mindre god kan du prøve at vælge "G.729" som Codec og foretage testen igen.

Du bør foretage testen på forskellige tidspunktet af døgnet og specielt mellem 18 og 20 på hverdage idet belastningen hos din internetudbyder og dermed faren for en dårlig ip-telefoniforbindelse er størst. Oplever du et dårligt resultat bør du klage til din internetudbyder og henvise til testens resultat, herunder specielt pakketab og jitter værdierne.

Bemærk at testen ikke er et udtryk for hvor godt dit Redspot abon. fungerer men udelukkende en test af din internetforbindelse. Du vil typisk opleve en lidt bedre kvalitet end testen viser idet vores udstyr står i København og din samtale således kun skal til København og ikke til udlandet - heller ikke ved udlandsopkald!

Se også nedenfor:

Løsninger:

  1. Kontroller RTP indstillinger
    Hvis du har Sipura eller Linksys skal du kontrollere at "RTP Packetsize" er rigtigt angivet iflg. vejledningen.
  2. Luk programmer der genererer trafik
    Dette kan være fildelingsprogrammer, virus (fjernes) o.l. der sender data ud på nettet. (Se også under punkt 5).
  3. Kontroller pakketab
    I en dos-prompt (Start->Kør-> skriv "CMD" og tryk [ok]) indtastes: "ping -t voice.redspot.dk". Lad den køre i et minut eller mere. Afbryd med CTRL-C. Pakketab skal være 0%. Mål på de tidspunkter hvor der er mest belastning, hvilket typisk er mellem 18.00 og 20.00 på hverdage. Kontakt din udbyder hvis værdien er over 0%.
  4. Kontroller din båndbredde
    Du kan via diverse programmer kontrollere om du har den hastighed til rådighed som du betaler for. Mål på de tidspunkter hvor der er mest belastning, hvilket typisk er mellem 18.00 og 20.00 på hverdage. Henvend dig til din udbyder hvis hastigheden er for lav. Brug evt. Telestyrelsens nye Bredbåndsmåler. Vigtigt: Hvis din router understøtter QoS skal dette slåes fra inden du måler din hastighed ellers får du for lave tal. Husk at slå det til efter målingenre igen. Bemærk at denne måling kun giver dig et groft billede af din forbindelse idet den måler den maksimale hastighed og det er er den minimale hastighed der er afgørende for din lydkvalitet. Dykker din hastighed under samtale bare kortvarigt under 100 Kbit/s vil du opleve hakker i lyden. Disse kortvarige dyk kan være svære at måle. Se også punktet "Er min internetforbindelse god nok?" ovenfor.
  5. Brug Quality of Service (QoS)
    Benyt en router eller adapter der understøtter QoS og derved kan prioritere din taletrafik højest.
  6. Skift dine CODEC indstillinger
    Typisk bruges G711 også kaldet ULAW/ALAW/PCMU/PCMA som standard i din adapter eller telefon. Denne CODEC giver bedste lydkvalitet, bruger mest båndbredde og er derfor følsom. Læs mere om CODEC's under "Ofte stillede spørgsmål".

    Løsning, Linksys og Sipura
    Under "Line 1", "Audio Configuration" sættes

    Preferred Codec: "G729a"
    Use Pref Codec Only: "Yes"     (kun hvis du benytter Clearwire*)

    *) Nogle få IP-telefoner understøtter ikke G729 og du vil således ikke kunne tale med personer der bruger disse herunder bl.a. Xten X-Lite. Endvidere kan du opleve problemer ved opkald til IP-telefoner der viderestiller til telefonsvareren.

    Løsning andre
    Vælg G729 eller iLBC som første prioritet eller eneste mulighed. I Counterpath X-Lite 2.0 (fra-)vælger du en CODEC ved at klikke på den i displayet så den blive lysegrå.

    Bemærk
    Det er umuligt at faxe via andet end G711A/U og således ikke muligt ved brug af andet end G711. Linksys og Sipura adaptere vil dog normalt genkende faxopkald og automatisk skifte til G711. Valg af CODEC's med komprimering (alle andre end G.711A/U) medfører også større risiko for ekko.

    Læs mere om CODEC's under "Ofte stillede spørgsmål".

Ofte stillede spørgsmål om IP-telefoni

Kan jeg bruge det udstyr jeg allerede har? Hvilket udstyr skal jeg ellers vælge? Hvor hurtigt kan mit nummer flyttes til Redspot? Er min internetforbindelse god nok? Få svar på disse og andre ofte stillede spørgsmål. Læs mere


Opsætningsvejledninger

Hjælp til opsætning af telefoner, adaptere og software telefoner. Listen bliver løbende opdateret.  Læs mere


Problemer med Zyxel routere fra bl.a. Telenor og Fullrate

Disse routere er fejlbehæftede i deres såkaldte NAT del og især i deres implementering af "SIP Awarenes" hvilket ellers skulle hjælpe ifm. IP-telefoni. Læs mere


Typiske problemer og løsninger

Problemer med opsætning og brug af din telefonforbindelse? Se typiske problemstillinger og løsninger på denne side. Læs mere